Life of Prophet Muhammad PBUH :The Beginning ( Leadership in Makkah)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیْمِ

In the name of Allah the most beneficent, the most merciful.


Dear Brothers & Sisters, 


"السلام عليكم ورحمتہ اللہ وبرکاتہ"Assalamu Alaikum 

(May the blessings of Almighty and peace be upon you) 



The Beginning (Urdu)


اسی طرح مہینے، سَال اور صَدیاں گزرتی رَہیں مکّے کے لوگوں کا ذہن اَب بَدل چُکا تھا۔ اب وہ کُھلّم کُھلّا بُتوں کو پُوجتے تھے مَگر پھر بِھی اُن کے دِلوں میں بَیتُ اللہ کی وَہی عِزّت تِھی جو اُن کے باپ دادَا کے زَمانے میں تِھی اور وہ اُنہیں کی طَرح کَعبہ کا طَواف کَرتے۔ ہر سال مکّے میں دُور دُور سے حَاجِی آتے اَور حَج کَرتے تھے۔ پِھر ساتھ ہی وہ کَعبَہ میں رَکھے ہوئے بُتوں کو پوجتے تھے۔ کعبہ کے اسی اِحترام کی وَجہ سے مکّے والے پَکّے اور اُونچے مَکان نَہیں بناتے تھے۔ وہ اُس کو بَہت گناہ سمجھتے تھے کہ اُن کے مَکان کَعبہ سے اُونچے یَا اُس کے بَرابَر ہوں۔

کعبہ کی تَولیّت اور مَکّے کی سَردارِی مُختَلِف قَبیلوں کے ہَاتھوں میں پہنچتِی رَہیں۔ سب سے پَہلے یہ بَنی اِسماعِیل کے پَاس رَہیں۔ پِھر بَنی جُرہُم نے لَڑبِھڑ کر اُن سے یہ تولیّت چھین لی۔ ایک زَمانے تَک یہ سَردارِی اُن کے پَاس رَہی اُس کے بَعد عمالقہ کے ہاتھوں میں ہوتی ہوئی بنوخزاعہ کے قبضے میں آگئی۔ اَب بَیتُ اللہ کی کُنجی اُن ہی کے پاس رہتی تھی۔


بَیتُ اللہ کی بَعض مَخصُوص خِدمَتیں اور عہدے تھے جو مکّہ والوں میں بَہت اہم سَمجھے جَاتے تھے۔ جِس کو اُن میں سے کوئی خِدمَت مِل جَاتی تِھی وہ اُس کو اَپنی بَڑی خوش نَصِیبی سَمَجھتا تَھا۔ اُن خِدمَتوں کو عَربی میں ’’مناصب‘‘ کہتے ہیں اور ایک خِدمَت کو ’’منصب‘‘ کہتے ہیں۔ ان مناصب میں سے ایک کا نام ’’مَنصبِ سقایہ‘‘ تھا۔ اُس کے ذریعے حاجِیوں کیلئے ٹھنڈے پانی کا اِنتظام ہوتا تَھا۔ اِس کی ضَرُورَت اس لئے پَڑی تِھی کہ اَب زَمزَم کا کُنواں بَند ہوگیا تھا۔ یہ کنواں بَنوجُرہُم نے پاٹ دِیا تَھا کِیونکہ جَب بَنوخزاعہ نے بَنوجُرہُم سے مکّے کی سرداری چھینی تو یہ مکّے سے بَھاگتے وَقت بَیتُ اللہ کا قِیمتی سَامَان چُپکے سے اُس کُنوئیں میں بَھر کر اُس کو مِٹی سے پَاٹ گئے تھے۔ اَب مکّے میں پَانی کی بَڑی مُشکِل ہوگئی تِھی لوگوں کو مکّے کے باہر سے پانی لَانا پَڑتا تَھا۔ جَب حَاجِی آتے تھے تو پانی کی زِیادہ ضَرورَت پَڑتی تِھی اس لیے یہ خِدمَت کِسی قَبیلہ کے ایک آدمی کے پاس رَہتی تھی اِسی طرح کسی قَبیلہ کے پَاس کَعبہ کی کُنجِیاں رَہتی تِھیں جَب حاجِی کعبہ کے اَندَر جانَا چاہتے تھے تو وہ اُس سے اِجازَت لیتے تھے۔ وہی کعبہ کو کھولتا بند کرتا تھا۔ اِس خِدمت کا نَام ’’مَنصبِ حجابہ‘‘ تھا۔ تیسرا مَنصَب رفادہ تھا۔ اِس کے ذریعے حاجِیوں کے واسطے کھانے کا اِنتظام ہوتا تھا۔ ان کے علاوہ دوسری خِدمَتیں بھی تھیں۔ جِن کو مکّے والے بَہت زِیادہ مقَدّس سَمجھتے تھے۔

آخر صدیوں کے۔۔۔


آخر صَدیوں کے بَعد بَنی اِسماعِیل میں ایک شَخص قُصی اِبن کلاب پیدا ہُوا۔ اُس نے بنوخزاعہ سے لڑبِھڑ کر مکّے کی سَرداری چِھین لی اور اِس طَرح اُس نے کَعبہ کی ساری خِدمَتیں اپنے ہاتھ میں لے لیں۔ قُصی نے مکّے کو خُوب تَرقی دی۔ اُس نے سب سے پَہلے مکّے میں ایک بَڑی عِمارت بَنوائی جِس کا نام ’’دارالندوہ‘‘ رَکھا۔ اس سے پَہلے مکّے میں کوئی پَکّی عِمارت نَہیں تھی بَلکہ سب خیموں میں رَہتے تھے۔ قُصی نے یہ عِمارَت بنوائی تاکہ یہاں مکّے کے سَرداروں کی مَجلِسیں اور مَشورے ہُوا کریں۔ اِس کے بعد قُصی نے دوسرے لوگوں کو بِھی پکّے مَکان بَنانے کی اِجازت دےدی۔ اَبھی تَک جو حَاجی مَکّے آتے تھے وہ اَپنے خَرچ سے کَھانا کھاتے تھے۔ قُصی نے اِس طریقہ کو خَتم کَردِیا اور اُس نے اپنے قَبیلہ قُریش پر ٹیکس لَگایا تَاکہ اِس پیسے سے حاجِیوں کو کَھانا دِیا جَائے۔

یہ پَہلا ٹیکس ہے جو قُصی نے مکّے میں ایجَاد کیا۔ قُصی قبیلہ قُریش کا تَھا۔ اُس نے مَکّے کو خُوب تَرقی دِی اِس سے پورے قَبیلہ قُریش کی سارے عَرب میں عزّت اور شُہرت بڑھ گَئی۔ (ابن خلدون)

(مضمون نمبر ۲ ختم ہوا)


قُصی ابن کَلاب کے چَار بیٹے تھے اُن میں سے سب سے بَڑے کا نَام عَبدُالدّار تَھا اور اُس سے چھوٹے کا نام عبدِمُناف تھا۔ جَب قُصی بوڑھا ہوگَیا تو اُس نے کَعبہ کے سارے مَناصِب اپنے بڑے بیٹے عبدُالدّار کو دے دیئے۔ لَیکن کُچھ مدّت کے بَعد عبدُالدار اور عبدِمُناف کی اَولاد نے یہ عہدے آپَس میں بانٹ لیے۔ اِس طرح ’’منصبِ سقایہ‘‘ اور ’’منصبِ رفادہ‘‘ (کھانے اور پانی کے عہدے) بَنی مُناف کے حصّہ میں آگئے اور ’’منصبِ حجابہ‘‘ (کعبہ کی زِیارت کرانے کا عہدہ) اور ’’منصب لواء حرب‘‘ (جَنگ کے مَیدان میں جھنڈا اُٹھانے کا عہدہ) بَنی عبدُالدار کے پاس رَہے۔ عبدِمُناف کے بَڑے لَڑکے کا نَام عبدِشَمس تھا۔ بَنی عبدِمناف کی سرداری اور یہ دونوں عہدے اُسی کو مِلے۔ مَگر بَعد میں یہ سَرداری عبدِشمس کے چھوٹے بَھائی ہَاشِم کے پَاس آگئی۔

ہاشم حضرت۔۔۔ (مضمون جاری ہے)


The Beginning (Leadership in Makkah)


Idol worship amongst the people of Makkah had now become common and people started worshipping in open places. Even during these times of idol worship, people regarded Kabaa as most auspicious. As the popularity of Kaaba grew, large number of people visited Kaaba during the time of Hajj. The ritual of circumambulating the Kaaba seven times as part of Hajj was still practised, with the popularity of Kaaba, the importance of chief of Kaaba also grew. Many tribes fought amongst themselves to be the chieftain, initially, the leadership held by the children of Hazrat Ismail (A.S) was taken over by the tribe of Jurhum, later it was held by Amaliqa and then transferred to  the tribe of Banu Quzaya. When the people of Jurhum were defeated in their fight for leadership, they dumped many important collections kept in Kaaba in the zamzam well and they razed the well of zamzam to the ground and covered it with sand. The zamzam well was now not the source of water for the people of Makkah and they had to cater to their needs and also to the needs of the people coming for annual Hajj by bringing water from nearby places. 


Later, from of the children of Hazrat Ismail (A.S) Qusai Abi Kalaab of the Quraish tribe took over the leadership of Kaaba. The chief of Kaaba held the keys of Kaaba and any one who wished to enter the Kaaba had to seek permission from him to offer prayers and also to keep their idols inside Kaaba. Qusai Abi Kalaab took over all the responsibilities of Kaaba like, warfare, administration, welfare of people coming for Hajj. Qusai Abi Kalaab was the first person to construct a building taller than the Kaaba named as “Daar un Nadwa”, a place where all the leaders of different tribes would interact and take decisions on important matters.  Prior to Daar un Nadwa people didn’t construct their houses or any building taller than Kaaba as they felt it is disrespectful to Kaaba. Abi Kalaab also granted permission to construct houses taller than Kaaba.



KAABA IN OLD TIMES

The people who visited Kaaba were to take care of themselves for their stay and food etc. Qusai Abi Kalaab was the person who introduced collection of tax from the people of Makaah in order to meet out the expenses on the maintenance of Kaaba and also in providing free food, water and shelter to those coming for annual Hajj. The collection of tax helped the chief to gain popularity as now the people of Makkah were growing richer in terms of their economy, his administration was widely accepted and he was held in high respect amongst the people of Makkah for what he had achieved. 


Qusai Abi Kalaab had four sons , the eldest was Abd ud Daaar and the youngest was Abd e Manaaf. When Qusai Abi Kalaab grew older, he transferred his leadership to his eldest son Abd ud Daar. As the responsibility of the Kaaba grew, the brothers divided the responsibilities amongst themselves and Abd ud Daar was given the responsibility of looking after the warfare, arrangement of sightseeing to the leaders of other nations & also for general people visiting Kaaba. Abd e Manaaf was given the responsibility of taking care of the welfare of the people viz providing water, shelter and food. Abd e Manaaf had two sons, Abd e Shams and Haashim. Later, the leadership of Abd e Manaaf was transferred to his youngest son Haashim. 



What we learnt/ Guidance:


(1)    It is learnt from the above, that though there was idol worship prevalent, the charisma of Kaaba was such that, people didn’t forget the practise of their ancestors of performing annual Hajj and also circumambulating the Kaaba seven times . On the other hand, if we can analyse it can be felt that Allah (swt) wanted to show the people, whatsoever you may do but there would not be any disgrace to the House of Allah.


(2)    The leadership of Kaaba and the position of Chief was regarded as the most  high position, amongst them if any of them is given a simple responsibility of providing services towards maintenance of  Kaaba or providing services to the visiting dignitaries, they considered this to be more important and would feel proud to take over the responsibility. If we analyse, it can be assumed that we the Ummah (people) have been given the responsibility of spreading love and peace, follow the path of beloved Prophet Muhammad ﷺ PBUH, we must take this responsibility and spread the word of Allah (swt) by our deeds and actions. 


Comments

Unknown said…
Learned new things....
Thank you for your admiration and support

Popular posts from this blog

Life History of Prophet Muhammad PBUH : Childhood & Young age of Prophet Muhammad ﷺ PBUH

Life History of Prophet Muhammad PBUH : The Beginning: (Marriage of Abdullah & Bibi Aminah & Demise of Abdullah)

Life History of Prophet Muhammad PBUH: Childhood of Prophet Muhammad ﷺ PBUH : Tribe of Banu Saad & Demise of Bibi Aminah